Založ si blog

„Kvalitka“ vzdelávania po tretie

Pri hodnotení kvality vzdelania všeobecne sa zaujímame o to, kto vyučuje, ako vyučuje a aké sú výsledky. O „kvalite“ vyučujúcich na vysokých školách sme sa bavili. Ich vedomosti často nesiahajú ani po úroveň stredoškoláka, ktorého daná oblasť zaujíma. O tvorivosti nemôžeme hovoriť už vôbec a prax v odbore je často založená na starom známom „dejte mi lidi, já to udělám“. Aby sme sa vyhli omylu, stále hovoríme o vysokoškolskom vzdelávaní humanitných odborov.

Nešťastný študent, ktorý sa chce skutočne vzdelávať, sa vo svojej osamotenosti môže utiekať už len k odbornej literatúre. Ak pedagóg poskytuje zmätočné alebo žiadne informácie, čo iné študentovi zostáva, však? To však ešte chudák nevie, že slovko „odborný“ by malo byť pozmenené vo všetkých dostupných slovníkoch slovenčiny. Už to totiž dávno nevyjadruje to, čo kedysi. Dnes je publikácia odborná iba preto, že je v oddelení odbornej literatúry.

Ale pozrime sa na to od základov. Pri základnej otázke, „Kto píše odborné publikácie?“ zistíme, že 99 % autorov sú vysokoškolskí pedagógovia. O ich schopnostiach publikačnej činnosti už vieme svoje a aj v prípade, že sa jedná o hrubú, rozsiahlu a uznávanú publikáciu, kde nie je použité ani slovko z práce študenta, je táto odborná kniha bezcenným brakom. Otvorením akejkoľvek „odbornej“ publikácie, napísanej na Slovensku totiž zistíte, že sa jedná o síce pekne napísaný, umne vytlačený, ale stále starý známy kompilát. Úroveň prvého stupňa vysokoškolského vzdelania sa odráža v publikáciách našich slovenských vysokoškolských pedagógov prakticky bez výnimky. Autor A cituje autora B, autor B parafrázuje autora C….. Ak by niekto hľadal nové poznatky, postrehy, skúsenosti, znalosti, iný pohľad, či vlastný názor, tak sa nahľadá. A zaplače. O niektorých témach nenájdete jedinú novú publikáciu. Pardon, žiadnu inovatívnu. Chytíte prvú publikáciu na nejakú tému z roku pána cca 1980 a potom tých 100, čo vyšli odvtedy. A zistíte, že vo väčšej, či menšej miere nové publikácie citujú, parafrázujú alebo rovno kopírujú túto jednu jedinú (a potom opäť jedna druhú). Nič, žiadny nový postreh sme k vysoko aktuálnej téme 21. storočia nezistili ani za 30 rokov. Ale hrdíme sa vzdelanými pedagógmi. Takými vzdelanými, že doteraz na nič neprišli. Zrejme pretlak vedomostí upchal kanáliky inovatívnosti, fantázie, iniciatívy a vlastného názoru.

A prečo toľké znechutenie? Keď si totiž vezmete do ruky publikáciu napísanú a vydanú v zahraničí, kdekoľvek v zahraničí, zistíte, že sa tu predostierajú teórie a definície, aké vám vyrazia dych. Treba prekladať, ale niekedy stačia základy a doslova vás prefacká nápaditosť zahraničných autorov. Poviete si, ok, iná kultúra, iný pohľad. Možno oni by boli šokovaní z toho jedného čo máme my tu na Slovensku. Ale chytíte ďalšiu publikáciu radenú právom medzi odborné a žasnete nad názormi autora, ktorý píše z vlastnej skúsenosti – z praxe. Otvoríte ďalšiu a ďalšiu a ďalšiu a zistíte, že autori sa navzájom prakticky necitujú a neparafrázujú (ak, tak minimálne, pre porovnanie názorov), ale každý z nich prichádza s niečim novým, logickým, praktickým a s niečim, čo vás posadí do kresla a núti vás zamyslieť sa, či to kvantum slovenských „odborných“ kníh, ktoré ste prečítali vás skutočne spravilo múdrejšími. A zistíte, že nie. Že ste stagnovali prakticky už od tretej knihy. Že odbornosť slovenských vysokoškolských publikácii má úroveň bakalárskej práce a niekedy ani to. Že hrdinovia, ktorí robia výskumy na Slovensku, sú machri, pretože toto je jediná inovatívna činnosť v odborných kruhoch, ktorá niekam vedie. Ak si ju niekto všimne, všakže.

Takže aj keď sa považujem za národovca a som hrdá na to, že som Slovenka (nesmejte sa, to fakt), tak je nevyhnutné skonštatovať, že odbornosť vysokoškolského štúdia sa zmenila na šípkovú Ruženku. Zaspala pred 100 rokmi a zarástla burinou lenivosti a ľahostajnosti. A niet toho, kto by ju odklial. Zatiaľ.

Naše vysoké školstvo a jeho pokrok vzad

31.05.2013

Kedysi, keď som bola malá, prijatie na vysokú školu bolo niečo neuveriteľne úžasné. Poznať človeka, ktorý chodí na "vysokú" bola prestíž. Ak ste takého človeka mali v rodine, v očiach viac »

Autorský zákon – dva pohľady

29.05.2013

O úrovni a kvalite vysokoškolského vzdelania sa momentálne nechcem vyjadrovať, skôr si žiada poukázať na jeden fakt. Autorský zákon, používaný a uplatňovaný na vysokých školách, univerzitách viac »

hranolky, vyprážané

Sankcie prinútili americký McDonald's robiť hranolky z ruských zemiakov

25.04.2018 23:17

Sankcie voči Rusom, prinútili americký reťazec McDonald's používať v Rusku miestne zemiaky namiesto mrazených z Holandska a Poľska.

Volkswagen

VW pociťuje dozvuky emisného škandálu. Bude platiť aj Marylandu

25.04.2018 22:56

Volkswagen zaplatí americkému štátu Maryland za emisný škandál 33,5 milióna USD. Musí tiež rozšíriť ponuku elektromobilov.

Sýria Rusko OPCW

Experti z OPCW odobrali vzorky z ďalšieho miesta údajného útoku v meste Dúma

25.04.2018 22:18

Skupina expertov z OPCW má poverenie stanoviť, či boli použité chemické zbrane a aké, ale nie určiť vinníka.

Nobelova cena

Nobelovu cenu za literatúru možno tento rok Švédska akadémia neudelí

25.04.2018 21:30

Švédska akadémia má 18 členov, tento mesiac ale niekoľko z nich oznámilo, že sa naďalej nebudú zúčastňovať na schôdzach.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 3
Celková čítanosť: 4895x
Priemerná čítanosť článkov: 1632x

Autor blogu